חלק מעולם ניהול מוניטין הוא גם הכיוון האסטרטגי לעסקים ואנשי ציבור, אחת הסוגיות הנפוצות היא הישענות על וותק עסקי, משמע "הראשונים בישראל".
עסקים שקיימים לעיתים מספר רב של שנים יותר מעסקים אחרים, בטוחים
שהוותק העסקי הוא המוניטין שלהם, אך כאן הטעות הנפוצה.
האם להיות ראשון מבטיח הצלחה? כיצד התדרדר המוניטין של החברות הראשונות בתחומן לאורך השנים? ומהו המיקוד העסקי העיקרי שצריך להיות במרכז חברות ניהול מוניטין לעסקים באינטרנט? כל הפרטים כאן!
הייתי כאן לפניך? הגודל והוותק לא קובעים לעתיד העסקי!
יש עסקים רבים שהמסר השיווקי המרכזי שלהם זה "היינו כאן לפניך", "הראשונים בישראל", "מאז שנת 1930" וכדומה..כל בסיס ההצלחה שלהן נשען על ותק, בזמן שחברות מתחרות אחרות יצאו עם שיטה ומסרים שיווקיים מתקדמים יותר, וכך הם נשארו מאחור.
זה לא סוד שעסקים קטנים-בינוניים ואפילו חברות גדולות נופלות למיתוג אישי שגוי בו הוותק של החברה מוצג בראש המיקוד השיווקי, אך האם השיווק העסקי הזה הוא נכון? ספויילר מהיר, כבר שנים רבות שגודל חברה וותק לא יבטיחו לכם שליטה בענף.
בעוד שבמרבית העולם המערבי חברות התקדמו לשיטות ניהול מוניטין מתקדמות, בישראל עדיין ישנן חברות המתפארות שהן הראשונות בישראל בתחומן.
להיות ראשון בכל תחום במשק לא יבטיח לכם הצלחה עסקית, אם אתם עוסקים בשיווק ומיתוג עסקים ואנשי ציבור באינטרנט ובחרתם להדגיש את היותו של עסק "ראשון בתחום", אתם ככל הנראה צועדים במסלול השיווקי השגוי.
הראשונים שירדו מתהילתם: פורד, הערוץ הראשון, מייספייס
במשק הבינלאומי והישראלי ישנן דוגמאות גדולות וקטנות הממחישות בצורה טובה את ההישענות על וותק והיותכם ראשונים בענף או בתחום מסוים – מעסק קטן ועד תאגיד גדול, אם המוניטין שלכם יתמקד בוותק שלכם אתם עלולים למצוא את עצמכם מתחת למתחרים שלכם ולעיתים אף להיעלם מהשוק.
מספר מקרי מבחן מעניינים שיראו לכם כיצד הוותק לא משחק תפקיד
– פורד, ערוץ 11 ואתר מייספייס –
חברת המכוניות פורד הייתה החלוצה בתחום הרכבים הממונעים בייצור המוני תעשייתי לכל העולם, עם הקמתה עוד בשנת 1903 ועד היום פורד נשענת במידה מסוימת על היותה הראשונה בעולם בתחומה כיצרנית רכבים על פס ייצור המוני.
פורד אמנם אינה חברה במצוקה ועדיין בעלת שם חזק, אך אינה החברה/קבוצה החזקה או כזו הנחשבת לטובה ביותר בעולם וזכות הראשונים לא הספיקה עבורה כדי להוביל את שוק הרכבים בעולם. היא נחשבת לחברה בינונית מינוס ואהובה בעיקר על ידי קהל אמריקאי בלבד.
דוגמה טובה נוספת היא הערוץ הראשון, ערוץ 11 היה מונופול הטלוויזיה הישראלית בעברו הרחוק ותחת החסות של "רשות השידור" עוד משנת 1965 שקרסה במהירות עם הקמתם של הערוצים הנוספים וכניסת שידורי הכבלים והלוויין, עד לסגירת הרשות בשנת 2015 מכוח החוק והקמת תאגיד "כאן".
ערוץ 11 עדיין ממומן מכספי ציבור אך אינו שם את כל כובד משקלו על היותו "הערוץ הראשון" כחלק מסמלי הזיהוי מוניטין של ערוץ 11 הישן, כדי להילחם ברייטינג היחסית נמוך לשאר ערוצי הטלוויזיה, הערוץ מתמקד בתכנים וסדרות איכות ומתנער מהיותו הערוץ הראשון.
דוגמה נוספת היא הרשת החברתית מייספייס, myspace.com, הרשת הוקמה בשנת 2003 (כשנתיים לפני הפריצה הרשמית של פייסבוק), מי שהייתה להבטחה הגדולה וראשונה בתחומי הרשתות החברתיות המוכרות לנו כיום, נפלה משוויה וקרסה. הייתה מיועדת בעיקר למוזיקאים, יוצרים ולהקות שהעלו לשם שירים וקליפים, והיא נחשבה בעבר בשוק האמריקאי כפרופיל חובה לכל אומן שרוצה להצליח, וכל לייבל וחברת תקליטים חיפשה שם את האומנים הבאים. אך השקעות לא טובות וחזון עסקי שלא צלח בשילוב התחרות עם יוטיוב, פייסבוק ואינסטגרם, גרמו לנפילת החברה וסגירת האתר.
ניהול מוניטין בגוגל וברשתות החברתיות – מתמקדים בידע, בשיטה, במקצועיות ולא בוותק!
אחת הסיבות העיקריות לשימוש הדועך בוותק כמאפיין שיווקי היא מנוע החיפוש גוגל והרשתות החברתיות, כיום כל אחד ואחת יכולים לראות את התוצאות האמיתיות בשטח, כל הכתבות חשופות, פוסטים ובעיקר ביקורות ברשת על כל עסק קטן, חברה גדולה או איש ציבור.
מיצוב דעה למען מיתוג אישי או עסקי טובים מתמקדים במדוע אתם טובים יותר מהמתחרים, מה ערך המוסף שלכם, כיצד אתם מוצגים בגוגל וברשתות החברתיות – המוניטין שלכם באינטרנט הוא זה שקובע כבר שנים רבים והוותק שלכם הפך לשולי.
כך למשל, חברה העוסקת בתחום מסוים למעלה מעשור, יכולה למצוא עצמה מבחינת מוניטין או מיתוג מתחת לחברה בעלת וותק של חצי עשור וכך גם בחברות של עשרות שנים, מיתוג עסקי מותאם יאדיר ויפאר את היכולות המקצועיות והניסיון איתו אתם באים.