מה ההבדל בין SEO לניהול מוניטין (ORM)?
כשמדובר בשיווק דיגיטלי ובניהול מותג ברשת, יש שני מונחי מפתח שחשוב להכיר מקרוב וגם לדעת לעמוד על ההבדלים שבין השניים. הראשון הוא SEO (הביטוי המלא הינו Search Engine Optimization) – אופטימיזציה של מנועי חיפוש, והשני הוא ORM – ניהול מוניטין ברשת. SEO מתייחס בדרך כלל לקידום אתרי אינטרנט במנועי חיפוש, כאשר המטרה העיקרית היא להעלות את המיקום שלהן על פי מילות מפתח חשובות ורלוונטיות. ORM אשר הביטוי המלא הינו Online Reputation Management (ניהול מוניטין באינטרנט) מתייחס בדרך כלל לדירוג האתר ברשת ולקיבוע המעמד של המותג שעומד מאחוריו.
בעשורים האחרונים, חברות רבות ניסו לתעל טכניקות אופטימיזציה של מנועי חיפוש כדי לשפר גם את היכולת שלהן להימצא ברשת, וגם את הדירוג שלהן. מה זה אומר? שבשנים האחרונות הפך להיות ברור שהמקום האופטימלי עבור אתר אינטרנט להיות הוא בעמוד הראשון של מנוע החיפוש. למשל, חנות בגדים בראשון לציון צריכה להופיע בעמוד הראשון בגוגל לאחר חיפוש מילים כמו "חנות בגדים ראשון לציון" או "אופנה בראשון לציון". הקרב על המקומות הראשונים במנועי החיפוש נקרא קידום אורגני בגוגל משום שמטרתו היא להעלות חברה או מותג לראש הרשימה לא על ידי השקעה במודעות או בפרסום, אלא על ידי מאמצים "אורגניים", שהופכים את האתר לאיכותי יותר מול האלגוריתמים של גוגל, וכך את הדירוג שלו לגבוה יותר.
ההבדלים שבין SEO לבין ORM
רוב האנשים מכירים את המונח SEO בהקשר של קידום אתרים בגוגל, ואילו ניהול מוניטין (ORM) הוא תחום מוכר הרבה פחות. אז מה באמת ההבדל בין השניים? יש מאפיינים מסוימים, קטנים אבל חשובים, שמפרידים ביניהם. אז הנה ארבעה אופנים מרכזיים שבהם SEO שונה מ-ORM:
- בעוד SEO נועד לקדם מודעות למותג או למוצר בשלבים הראשונים של תהליך הרכישה, ORM פועל בתחתית תעלת הרכישה ונועד לסייע ללקוחות פוטנציאליים בתהליך קבלת ההחלטות לגבי מוצר.
- אופטימיזציה של מנועי חיפוש מדברת בעיקר על הנעת טראפיק (תנועה של גולשים) לתוך האתר. ORM לעומת זאת מנהל תוכן במגוון רחב של אתרים, גם כאלה שלא נמצאים תחת שליטת המותג, כדי ליצור תמונה מלאה על איכות האתר עצמו ולא רק על התנועה שבו.
- ניהול מוניטין ברשת מתמקד בתפיסת המותג ובמעמדו מול לקוחות פוטנציאליים, וכולל גם הדחקת אזכורים שליליים ושיפור דירוגי גולשים במקומות כמו Google Reviews.
- למעשה, בסופו של דבר SEO הוא מנגנון חשוב ביותר, אך מהווה חלק קטן מעולם ניהול המוניטין ברשת, ולא להפך.
ניהול מוניטין בגוגל – איך עושים את זה?
נתחיל ב-SEO. רונית היא לקוחה פוטנציאלית המחפשת מעיל חורף. כמו מרבית האנשים, הצעד הראשון שלה יהיה לפנות לגוגל כדי למצוא אחד. היא ניגשת למחשב או לסמארטפון ומחפשת "מעיל חורף". בראש הרשימה יופיעו לינק אחד או שניים של אתרים ששילמו כדי להיות ראשונים. אולם, כל מה שמתחת הגיע לראש הרשימה באמצעות קידום אורגני בגוגל מה שאומר שהתוכן באתרים עצמם והרלוונטיות שלהם לרונית גרמו לגוגל להחליט שהם צריכים לעלות לראש הרשימה כדי שחוויית החיפוש שלה תהיה מיטבית.
אולם, היום זה כבר לא קורה באופן טבעי. חברות ובתי עסק משקיעים משאבים רבים כדי לוודא שהם נמצאים כמה שיותר גבוה ברשימה. הם עושים זאת באמצעות SEO, והכלל המרכזי ביותר ב-SEO הוא לייצר כמה שיותר עמודי תוכן ומאמרים, למשל במסגרת בלוג, שמלאים במילות המפתח הרלוונטיות ביותר עבור המותג. ככל שהמאמרים איכותיים יותר, ככה גוגל ידרג את האתר שלכם גבוה יותר.
כאן נכנס לתמונה ניהול מוניטין דיגיטלי. SEO הוא למעשה רק חלק מהתמונה המלאה שנקראת ניהול מוניטין באינטרנט. בעוד רונית שלנו חיפשה מעיל חורף בצורה די כללית, מה היה קורה אם היא הייתה מחפשת דווקא את המותג שלכם, והייתה מוצאת שלל תגובות ואזכורים שליליים בראש הרשימה? בין אם האזכורים האלה אותנטיים או שקריים, וגם אם המוצר שלכם הוא האיכותי ביותר בשוק, סביר להניח שרונית ומרבית הגולשים האחרים יחליטו ללכת על מותג אחר במקום המותג שלכם. מותג ששולט בניהול המוניטין שלו ברשת למעשה מונע בדיוק מצבים כאלה, על ידי יצירת תוכן חיובי ואיכותי יותר שדוחק את האזכורים השליליים לפינה.