מהו ניהול סיכון מוניטין ברשת הנקרא "Reputation Risk Management" ומדוע הוא כה חשוב, ומי למעשה צריך אותו?
זה יכול להיות סיכון אישי, סיכון מיתוגי, או אפילו סיכונים חברתיים או אסטרטגיים בארגון. לכן יש צורך לבצע ניהול סיכון בין אם הסיכונים הינם תפעוליים, כלכליים או שיווקיים ולהיערך למצב שבו יש רק דברים חיובים עליכם או על המותג שלכם!
במציאות של היום ניתן למצוא כמעט אודות כל אחד מידע רב ברשת, רק מחיפוש שמו המלא בגוגל. גם אם ננסה להימנע ככל הניתן ממעשים העלולים להכפיש את שמנו, החיים קורים בזמן שאנחנו מתכננים תכניות. לרע ולטוב. בתקופה הנוכחית, בה המידע ברשת כה נגיש, חיים שלמים יכולים להתמוטט בשבריר שנייה עקב אזכור שלילי של שמו, או לחילופין שם העסק שלו.
מספר האנשים אשר יחפשו אודותינו בגוגל גדול ממה שאנו מתארים לעצמנו. ראשית, כאשר אנחנו במסע חיפוש עבודה. אנו שולחים קורות חיים למעסיקים פוטנציאליים רבים, ואלו יחפשו בגוגל את שמנו. לחילופין – אם אנו נותני שירות, יחפשו המלצות או מידע אודותינו. אלו הן סיבות החיפוש הנפוצות ביותר. הדבר כמובן עובד גם לצד השני – אנו יכולים להיתקל בשמות מוכפשים, כאשר אנחנו מעוניינים בעובדים או נותני שירות כלשהם. כמו כן, חיפוש שמות בגוגל הוא עניין שבשגרה גם בעולם הדייטים. מכאן אנו למדים שאזכור שלילי יכול להעיב על חיינו בתחומי העבודה, הזוגיות והמשפחה.
אזכורים שליליים עלולים להופיע ברשת בעיקר בהקשרים משפטיים או מקצועיים. ביניהם – ביקורת גרועה על שירות שאנו נותנים, דיון שלילי בפורום מסוים, הימצאות פסקי דין עם שמנו (כמו באתר ״תקדין״), ידיעה חדשותית עם אזכור שלילי אודותינו, ועוד. חיפוש שמך בגוגל הניב תוצאות לא רצויות? אל דאגה. זהו אמנם מצב מתסכל שיכול לקרות לכולנו, אך יש פתרון.
לצערנו, האפשרות למחוק או להעלים לחלוטין אזכורים מגוגל כמעט ואינה קיימת, וכאשר כן, מדובר בהליך מסובך וכמעט בלתי אפשרי. לכן, בשנים האחרונות עולה ומשגשג כלי עבודה אינטרנטי אחר שעזר למנוע פגיעה ממשית בשמותיהם של רבים. זהו כלי ניהול סיכון המוניטין ברשת.
בעבר הרחוק יותר, לא היה צורך מהותי בו משום שחיפוש באינטרנט לא היה נפוץ כפי שהוא כיום, והוא שימש בעיקר ביחסי ציבור עבור דמויות מפתח. בהווה, זהו כלי שיכול להועיל לכל אחד, ידוען או אזרח פשוט מן השורה – כל אדם אשר מצא את שמו נפגע באינטרנט, מסיבה כזו או אחרת. אמנם לא מדובר בפתרון קסם והוא דורש סבלנות ועבודה, ולעתים לא מעט זמן – בתלות באופן האזכורים, מיקומם וכמותם, אך הוא הוכח כיעיל ולא סתם רבים נעזרים בו.
בבסיס האמונה של שירותי ניהול המוניטין, לכל אדם מגיעה הזדמנות שנייה, בפרט כאשר שמו אוזכר במזיד ובכוונתו לחזור לתלם ולשפר את דרכיו. ייתכן שאותו נפגע יטעה פעם אחת, וגוגל יזכור זאת לנצח, והוא ייאלץ לחיות עם עננה זו מעל ראשו ובפחד מתמיד לחיי הקריירה והמשפחה שלו. מכאן חשיבותו של כלי ניהול המוניטין. למרות זאת, יש יוצאים מן הכלל אשר לא ניתן לסייע להם בניהול מוניטין – אולם כל מקרה נבדק לגופו ולרוב המקרים ניתן לסייע, בפרט כאשר קיימים אזכורים שליליים המכילים בתוכם סילופים של עובדות ואי דיוקים למיניהם, הן בשוגג והן במזיד.
ניהול סיכון מוניטין ברשת כפי שהוא פועל כיום, מתבסס על קידום תכנים חיוביים. התהליך מתבצע בעזרת קידום אתרים אורגני (SEO) של אזכורים חיוביים או ניטרליים של שמך, אשר ידחקו את התוצאות השליליות אל מעבר לעמוד הראשון בחיפוש. אופן עבודה זה אפקטיבי משום שמבחינה סטטיסטטית, כ-90% מבני האדם לא טורחים לעבור לעמוד השני של תוצאות החיפוש, מאחר והוא מכיל לרוב תוצאות הרבה פחות רלוונטיות, שכן זוהי דרך עבודתו של מנוע החיפוש של גוגל.
ישנן מספר שיטות לניהול סיכון המוניטין באינטרנט, או כפי שקרוי באנגלית Reputation Risk Management. כולן מתבססות על SEO בצורות שונות, אך פועלות בחלקים אחרים של האזכורים והדפים.
עבודה פנימית באתרים בהם הופיעו האזכורים השליליים
שיטה זו מתבססת על הוספת תכנים ואזכורים חיוביים במקומות בהן האזכור השלילי מופיע, כגון הוספת ביקורות חיוביות בשם לקוחות מרוצים מעל ביקורת שלילית על מפעיל שירות מסוים, כדי שזו תידחק לתחתית העמוד.
הוספת אזכורים חיוביים באתרים נוספים
שיטה זו פועלת בשדה אינטרנטי רחב יותר הכולל אתרים נוספים – הוספת השם הפגוע באזכורים חיוביים במקומות אחרים ברחבי הרשת. זה יכול להיות מקורות פרסום חיוביים באתרים נוספים, כתבות, ביקורות חיוביות באתרי ביקורת, או יצירת עמוד פרסום מיוחד שיכול להופיע בגוגל בתור מודעה, ממש בראש הדף.
יצירת תכנים ובלוגים ייעודיים
אחת השיטות הנפוצות והיעילות ביותר בתחום ניהול המוניטין הינה יצירת מאמרים וכתבות במגזינים ובעיתונות האינטרנט לגווניה, המוסיפה גם היא נוכחות חיובית או ניטרלית למותג ומדכאת את הנוכחות השלילית. ניתן ליצור את התכנים באופן כללי, ולהעביר אותם לאתרים ובלוגים שונים, או לחילופין ליצור במיוחד עבור השם או המותג המוכפש בלוג ייעודי ספציפי, אשר תחתיו יעלו התכנים החיוביים. בלוגים אלו יכולים להיות בפלטפורמות כמו wordpress או בתוך אתרים המפעילים בלוגים אישיים כמו saloona ועוד.
הגברת פעילות ברשתות החברתיות
בנוסף לשיטות העבודה השונות והפעולות שניתן לבצע באתרים ברחבי הרשת, ניתן ורצוי אף להיעזר לניהול המוניטין החיובי ברשתות החברתיות. תחילה, ניתן לבצע אזכורים חיוביים בדפים עסקיים וקבוצות פייסבוק, ע״י דפים וע״י אנשים פרטיים התומכים בך, כאדם או המותג שנפגע. לעתים, עבודה זו אינה מספקת ובמקרים מסויימים מומלץ ליצור גם חשבונות אנונימיים ודרכם להוסיף ביקורות חיוביות, בכדי להגדיל את מסת האזכור החיובי לעומת האזכור השלילי.
עוד בתוך הרשתות החברתיות, ניתן ליצור גם דפי פייסבוק עסקיים עבורך, ובהם לנהל את המידע ואת השם כפי שאנו רוצים שיופיע, או לחילופין ערוץ יוטיוב אליו ניתן להעלות סרטונים שונים שיכולים לעזור בקידום העסק או השם הפגוע.