לקוחות שואלים אותנו מה ההבדל בין קמפיין ניהול מוניטין הנקרא באנגלית ORM,
לבין קמפיינים של קידום אתרים הנקראים SEO.
נפגשנו 5 מוחות כדי לדון בסוגיה המעניינת.
בסרטון משמאל לימין: דניאל שרף, ליאב אזרן, אדי זיו, עוזי שבת, לירון קטלן (הבעלים של סוכנות ניהול מוניטין)
לקוחות אומרים לנו זה לא בסופו של דבר לעשות אותו דבר? לקדם בגוגל?
ליאב אזרן מעלה את הטענה:
"אם אני עושה עכשיו קידום אתרים ואם אני עושה עכשיו ניהול מוניטין זה לא פחות או יותר על אותו רעיון"?
לירון קטלן, הבעלים של סוכנות הדיגיטל "ניהול מוניטין" מסביר את הטענה והבלבול בין 2 הסוגים השונים:
"ניהול מוניטין זה לקדם ביטוי מסוים בתוצאות חיפוש של גוגל, קידום אתרים זה לקדם אתר בתוצאות החיפוש של גוגל".
בגוגל יש 10 תוצאות ראשונות, אז בניהול מוניטין אני צריך ש-10 תוצאות ראשונות אלו יהיו חיוביות, לנהל את מה שכתוב בגוגל, להדחיק אזכורים שליליים.
בקידום אתרים אני מקדם את האתר במילות מפתח ספציפיות.
אם אני עושה SEO (קידום אתרים) למשל לחנות נעליים, בקידום אתרים אני יקדם מילות מפתח כגון: חנות נעליים בתל אביב, חנות נעליים לילדות וכדומה.
בקמפיין ניהול מוניטין אני מקדם את המותג עצמו, את החנות נעליים עצמה, את השם והתדמית שלה.
וזה ההבדל המרכזי.
עוזי שבת, ממשיך ומוסיף, כי יש גם הבדל באופי של הביטויים. אם אנחנו מדברים על ניהול מוניטין זה בדרך כלל יהיה שם של חברה או שם של אדם או מנהל או מעורב בניהול החברה, בSEO אנחנו מדברים יותר על שירותים, מוצרים על חיפוש סוגיות ספציפיות שמעניינות את הגולשים באותו תחום. אז גם הביטויים הם שונים לא רק נושא של קידום אתר אחד לעומת ביטוי אחד.
דניאל שרף מסביר כי לרוב ניהול מוניטין עושים כי יש תוצאה שלילית כדי לדחוק אותה למטה, זה סוג של אותה עבודה אבל תוצאה שונה. בSEO אנו רוצים לקדם ביטויים של שירותים או מוצרים, בניהול מוניטין זה שם מותג של העסק, יותר תדמיתית.
עוזי מציין בנושא כי זה לא רק לדחיקה אלא גם ליצירת נוכחות בתוצאות החיפוש, בד"כ ב-2 העמודים הראשונים בגוגל. עוד לפני בכלל שיש אזכור שלילי. כדי להקדים תרופה למכה, ליצור נוכחות חיובית מלכתחילה.
ליאב אזרן מעלה טענה נוספת האם קידום אורגני לוקח יותר זמן מלעשות קידום מוניטין. כמה זמן יכול לקחת לעשות ניהול מוניטין ללקוח?
לירון קטלן משיב: יש כאלה שפונים אלינו ואומרים לנו "כמה זה זה ייקח", אז אני אומר להם, "תקשיבו זה ייקח זמן", זה לא משהו שהוא קורה בחודש ואני גם לא יכול להגיד לכם ב100 אחוז שזה ייקח חצי שנה.
מי שאומר לכם שתוך 6 חודשים הוא מסיר אזכורים שליליים הוא פשוט משקר. צריך לקחת את זה בעירבון מוגבל כי יש הרבה אנשים שמבטיחים שימחקו תוצאות שליליות תוך 3 חודשים, חודשיים, חודש, שבועיים..וזה פשוט עבודה בעניים.
כי גוגל לא עובדת בשבילנו..אי אפשר לומר לרובוטים של גוגל "תכבו לי", "תסירו לי", "תורידו לי" והאזכורים הללו יעלמו..זה הכל עניין של קידום יעיל ואפקטיבי שלוקח זמן ועבודת שטח אינטנסיבית ואופטימלית. לאט לאט הרובוטים של גוגל יבינו שהדברים שאנו מקדמים הם הרבה יותר רלוונטיים ממה שקיים כרגע, וכך הם יעקפו את האזכורים השליליים הקיימים לאט לאט.
אדוארד זיו עונה על השאלה של ליאב אזרן, מה בעל עסק צריך לדעת בנושא: "מבחינת המטרות, אלו הם 2 מטרות שונות. קידום אורגני המטרה שלו היא יותר עסקית. להביא כמה שיותר תנועה איכותית לאתר, יותר לידים ויותר מכירות. בניהול מוניטין זה יותר תדמיתית, לשים את הדברים שאנו רוצים להציג בפרונט תחת שם המותג, הבעלים וכדומה.
המהות שונה גם מבחינת הטכניקה. אם בקידום אתרים יש לנו אתר אחד שאנו רוצים לקדם על ביטוי X, בניהול מוניטין אנו רוצים לקדם 10 אתרים במקביל לפחות כדי להשתלט על העמוד ה-1 בביטויים מסוימים.
זאת אומרת שאנו כבר עושים עבודה יותר קשה מקידום אתרים כדי להביא כמה שיותר תוצאות על ביטוי אחד.
צריך להבין שניהול מוניטין, זו מניפולציה על גוגל. אנו מנסים בעקיפין להשפיע על איך גוגל יציג את הדברים, לראות כמה שיותר דומיינים ועמודים שונים, את העמודים שלנו ולא עמודים אחרים.
כמו כן, צריך לעשות זאת בזהירות. קל מאוד לקבל על זה עונשים מגוגל ולהרוס את כל העבודה שעשינו.
ליאב אזרן המשיך ואמר כי אין ספק שכל עסק חייב אתזה! גם עסקים שאין להם אזכורים שליליים כרגע, אבל פתאום קופץ איזה משהו שלילי קטן שאנשים לא צריכים לראות אותו בתוצאות חיפוש. ואנו יודעים שמעל 90 אחוז בכלל לא עוברים לעמוד 2 בגוגל ורובם מחפשים שם עסק, ביקורות בגוגל, וצריך לוודא שאנחנו על זה. "לשלוט על תוצאות החיפוש של השם שלך"
לירון קטלן התחיל להשיב בנושא כי זה לא רק לעסקים. צריך להבין כי ניהול מוניטין זה גם לאנשים פרטיים, הרבה אנשים שלא נמצאים במשרות בכירות או ציבוריות והם גם לא בעלי עסקים פונים אלינו כי יש להם איזה משהו שלילי שהם עשו בעבר, כמו פסק דין שהם נעצרו בשכרות וזה מופיע להם בגוגל, ולדוגמא הם מנסים להתקבל לעבודה ובעל העסק לא רוצה לקבל אותם כי הוא ראה את פסק הדין הזה בגוגל, עוד דוגמא של לקוח שלנו שדיבר איתנו שהוא לא מצליח למצא זוגיות כי בנות מחפשות את השם שלו בגוגל ורואות דברים שעשה בעבר ולא רוצות לצאת איתו.
זאת אומרת שזה מעבר לעסקים ומותגים אלא זה שירות לאנשים פרטיים שחווים את זה ביום יום.
דניאל שרף מעלה סוגיה חשובה גם כן. הרבה אנשים שרוצים לקנות שירות או מוצר מחפשים בגוגל את מה שהם מחפשים ורוצים לראות מידע על המותג או השירות, האם הם אמינים וכו'.
לירון קטלן מדגים כי זה כמו שאתה מזמין מלון, אתה תרצה שהמלון יהיה טוב, תראה סרטונים ותמונות וכמובן ביקורות טובות. זה מיתוג של מלון.
אם יש ביקורות רעות על המלון, סביר להניח שלא תלכו למלון הזה ותעברו למלון הבא ברשימה.
עוד דבר מעניין שליאב אזרן מעלה הינו "השלמה אוטומטית"..כאשר מתחילים לחפש עסקים או אנשים בגוגל, מתחילים לכתוב את השם ואז זה משלים אוטומטית..פלילי, תביעה, חשוד, פסקי דין..והרבה בעלי עסקים רוצים לדעת האם בכלל אפשר להעיף את זה ולגרום לגוגל לא להציג את ההשלמה הזו.
אדי, מסביר, מניסיון זה אפשרי. השלמה אוטומטית נעשית על פי חיפושי עבר. ניהול מוניטין זו מניפולציה לגוגל, שמנסים להראות את הצד הטוב ביותר של הלקוח הפרטי והעסקי. אם אנו ממשיכים להריץ חיפושים טובים, ועבודה בצורה נכונה וטובה אז אזכורים שליליים גם בהשלמה אוטומטית יכולים לרדת. זה לוקח זמן וצריך לעשות זאת בזהירות.
עוזי שבת מציין פרט חשוב שלא ממש הזכרנו "דיברנו בעיקר על גוגל, אך פעילות ניהול מוניטין כוללת גם פעילות ברשתות חברתיות, אינדקסים, פורומים, פלטפורמות כמו איזי, פייסבוק בזק, 144, דפי זהב, מדרג וכדומה..כל אותם אתרי נישות.
המשיכו לצפות בסרטון כדי לצפות בטיפים והמלצות נוספות בנושא.