כולנו גדלנו על סיפורים, מאז גיל הינקות כבר היו מספרים לנו סיפורים לפני השינה או כל מיני סיפורי למידה עם מוסר השכל. בכל שלב בחיים שלנו אנו עדיין נתקלים בסיפורים וכיום המושג סטוריטלינג הפך גם להיות פופולרי ביותר בשיווק של עסקים.
האמת שאם נסתכל גם המון שנים אחורה למשל נלך לשנות השבעים בארצות הברית, שם באותה תקופה הייתה צמיחה כלכלית בענף הרכב אשר תפס תאוצה מדהימה. התחרות הגדולה בין חברות הרכב השונות דחפה קדימה את עניין השיווק וכל חברה ניסתה להיות מקורית יותר מהשניה.
הרבה פעמים על ידי שיווק נכון נצליח למכור מוצר או שירות הרבה יותר טוב, עם שילוב של טכניקות סטוריטיילינג ניתן ליצור הזדהות עם המוצר או פשוט להגיע אל ליבו של הלקוח בעזרת הסיפור שהצגנו.
אם מעט נתעמק ונחשוב על התחום נוכל לראות איך סטוריטלינג קיים כבר המון שנים בכל מיני צורות ופורמטים, למשל פרסומות בטלוויזיה נאמר של מותג גדול כמו המשקה פאנטה שהציגו לפני מספר שנים פרסומת שבה ישנם כמה חבר'ה צעירים שפשוט יושבים וצוחקים על צלחת לווין ענקית.
המותג ניסה ליצור אווירה צעירה שתמשוך את הקהל הצעיר יותר לצפות ובצורה מסוימת לגרום להם להזדהות עם הדמויות אשר יושבות יחד כמה חברים מדברים צוחקים וכמובן שותים את המשקה בכיף שלהם.
הפרסומת מיועדת לדור הצעיר יותר כך שהסיפור שמוצג פונה אליהם וגורם להם בסופו של דבר לרצות להיות כמו הנערים שבפרסומת, כך שבעצם החברה התמקדה בסיפור עצמו כאשר המשקה כאילו הוא לא המרכז, בשורה התחתונה כך הם מגיעים לקהל היעד שלהם בצורה עקיפה שבעצם היא מאוד ישירה אשר מתוכננת בקפידה
אז מה זה סטוריטלינג ואם זה עוזר לשווק עסק?
אם נסתכל על הפרסומות הקיימות כיום במדיות השונות נשים לב שזה כבר לא ממש משנה מה מוכרים זה יותר איך מוכרים. רוב הפרסומות ובכלל שיווק של עסקים מתרכזים בסיפורים שמעבר למוצר או השירות שהם מוכרים.
סטוריטלינג בשיווק עסק הוא בעצם דרך לשווק את עצמכם, השירות שאתם מעניקים או מוצר שאתם מוכרים על ידי סיפור שלאוו דווקא מתרכז בכם או במוצר אלא כזה המעביר מסר מסוים לצופה, כמובן שהמטרה שלנו תהיה שהוא מזדהה עם הסיפור ויביע עניין במוצר שלנו או בנו.
אז בעצם סטוריטלינג זהו שיווק בעזרת סיפור, וזוהי דרך מעולה להגיע אל הלקוחות שלכם באופן כזה שתוכלו להגיע אליהם בדרך מעט שונה
סטוריטלינג דוגמאות מעולם השיווק והעולם הדיגיטלי
עולם השיווק זהו עולם ומלואו שיווק של עסק בימינו הפך להיות סוג של אומנות, וכדי לבלוט חייבים להיות מקוריים. כך שהתחום של סטוריטלינג הפך באופן טבעי לפופולרי ביותר אשר ניתן בעזרתו לשווק עסק בצורה ייחודית. על ידי שיווק סטוריטלינג ניתן לייצר ללקוח הפוטנציאלי הרגשה אישית שהסיפור שלנו מצליח לגרום להזדהות איתו ולהתעניין בנו או במוצר.
למשל פרסומת בטלוויזיה שמטרתה למכור משחת שיניים לילדים, הרבה פעמים נקבל סיפור שלם סביב המשחה והתרכזות של השיווק תתמקד בעיקר בסיפור. פרסומת כאת המוצגת בטלוויזיה מראה ילד קטן אשר מתעורר בבוקר עם כלבלב חמוד שמלקק לו את הפנים, הילד קם והולך לאמבטיה והכלב אחריו מתיישב ומסתכל עליו מצחצח שיניים.
זה נגמר בחיבוקים עם אמא שלו וכמובן עם הכלב, בעצם לאורך כל הפרסומת כמעט ולא מזכירים את משחת השיניים שהיא עצם המטרה של הפרסום, אלא מתמקדים בסיפור עצמו ומנסים לגרום לנו להתחבר למוצר דרך סטוריטלינג. הפרסומת מיועדת בעיקר לאמהות צעירות וגורמת להן להתעניין במוצר.
גם במקרה של יצרני הרכב בארצות הברית בשנות השבעים השיווק המכוניות היה על ידי סטוריטלינג או Storytelling באנגלית , למשל רכב שרירים בעל נפח מנוע גדול שבדרך כלל פנה אל הקהל הצעיר הציג פרסומת בא רואים בחור צעיר נוסע ברכב עם חברה שלו אל עבר השקיעה, כאשר ברקע הקריין מתאר את יתרונות הרכב על ידי סיפור שקשור בילדות של הבחור הצעיר שנוהג ברכב.
אחת הדרכים לשווק עסק על ידי סטוריטלינג יכולה להיות גם להיות אופליין, הכוונה לא ברשת האינטרנט למשל אנחנו מגיעים למסעדה מוכרת בעיר מסעדה ותיקה שכולם מוכרים, כמובן שאנחנו מתיישבים במקומנו ומקבלים תפריט.
לאחר שאנחנו פותחים את התפריט אנחנו מוצאים סיפור המגולל את ההיסטוריה של המסעדה אשר נפתחה כבר לפני 70 שנה על ידי הסבא רבא של הבעלים הנוכחי ולמסעדה יש מתכונים סודיים ומיוחדים אשר נשמרו לכל אורך השנים והכל מתואר בתפריט כאגדה שפעם קרתה.
לאחר שאנחנו קוראים את הסיפור אין ספק שנרגיש פתאום שהאוכל מיוחד מאוד ואולי אפילו המחירים הגבוהים שהם דורשים הם דווקא יחסית סבירים. ובעצם זה לא משנה אם זה סטוריטלינג אופליין או בכלל אונליין כוחו של הסטוריטלינג להגיע ולהשפיע על אנשים ובמקרה הזה להכניס אותם לאגדה.
סטוריטלינג לשיפור מוניטין
כיום אנחנו חיים בעולם של תוצאות, הכל קורה מאוד מהר ולפעמים הדרך להצלחה יכולה להיות מהירה מאוד, ומצד שני כך גם נפילה של עסק יכולה לקרות לפעמים ממש מהר.
אחת הסיבות שיכולות לגרום לעסק נזקים היא פרסום שלילי למשל כתבה מאוד לא מחמיאה או אפילו שקר מוחלט לגיבכם או לגבי העסק שלכם. כמובן שגם יכול להיות שאתם עושים הכל נכון אבל עדיין לא מצליחים להגיע לקהל לקוחות או בימיניו זה יכול להיות גם קהל של עוקבים ומעריצים.
שיפור מוניטין קיים כבר שנים רבות וזהו תחום של ממש שעוזר לחברות ואנשים פרטיים לשווק את עצמם לפעמים בדרך הפוכה אשר נקראת דחיקה של מיקומים במנועי החיפוש שכמובן גוגל הוא המרכזי והחשוב ביותר בשל העובדה שהרוב הגדול של הגולשים מגיעים לאתרים דרך גוגל.
בעיקר בגלל כמות הגולשים הגדולה שגוגל מכיל, כתבה לא מחמיאה, או אפילו גרועה עבורכם אשר מגיעה לדף ראשון בגוגל מקבלת חשיפה גדולה מאוד כמובן שזה תלוי גם מהו תחום העיסוק או כמה הכתבה פיקנטית כדי שהיא תהפוך לוויראלית אך בכל מקרה היא תקבל חשיפה גדולה.
אז כדי למנוע מהכתבה להופיע בדף הראשון בגוגל מקדמי האתרים עושים את הפעולה ההפוכה מקידום של ביטוי מסוים על ידי העלאת כתבות מקבילות באותו נושא או ביטוי שהכתבה מופיעה ועל ידי כך הכתבות החדשות מגיעות לדף הראשון הן ידחקו את הכתבה השלילית לעמוד השני וכן הלאה.
אחת הדרכים הטובות והמומלצות היא להעלות כתבות בצורה של סטוריטלינג לשיפור המוניטין, כמובן שחשוב להעלות כתבות עם משמעות כדי שיגרו את הקורא ויגרמו לו להישאר אצלנו הרבה זמן, מה שיכול להועיל לקידום הכתבה. אז בעצם שימוש של סטוריטלינג לשיפור מוניטין של עסק יכול להיות מאוד משמעותי ולתקן את הנזקים שנגרמו על ידי התוצאה השלילית.
מהם העקרונות של סטוריטלינג איזה טכניקות קיימות
ניתן לשווק עסק או מוצר בהמון דרכים, אך חשוב להתאים את השיווק לעסק עצמו אם זה אומר פלטפורמה שיותר מתאימה, כמו למשל קונדיטוריה שעושה עוגות מדהימות בדרך כלל פלטפורמת השיווק שתתאים להם ביותר תהיה קרוב לוודאי אינסטגרם.
כמובן שגם התוכן שאנו נפרסם יהיה מאוד חשוב במיוחד בשנים האחרונות ניתן לשים לב, התכנים שאנו נתקלים בהם היום באינטרנט הם הרבה יותר איכותיים, זה קורה בעיקר בשל העובדה שגוגל העלו הילוך בכל הקשור לנושא וכיום הם ממש קוראים את התוכן שאתם מעלים לאתר.
אז בעצם אחרי שהבנו באיזה פלטפורמה אנחנו משווקים את עצמנו (כמובן שניתן ואף מומלץ לעבוד עם כמה פלטפורמות במקביל) אנחנו בשלב של התוכן אותו אנחנו רוצים לפרסם. אם נחזור לדוגמא של הקונדיטוריה שבה בחרנו לפרסם באינסטגרם כמובן שפרסום זה מתבסס על תמונות בעיקר.
אחת מהטכניקות פרסום על ידי סטוריטלינג הוא בעזרת ויזואליה, במקרה של האינסטגרם זה יהיה בעיקר תמונות או סרטונים קצרים. אז במקרה של אותה קונדיטוריה נאמר שאנחנו רוצים לפרסם את העוגות המיוחדת שלהם, ברור שנבחר בתמונה מרשימה אשר נצלם אותה מהזווית שהכי מחמיאה לה.
התחרות של אותה קונדיטוריה מול אותם עסקים שמקבלים לה היא כמובן גבוהה וגם הם יודעים לייצר עוגות מרשימות ולפרסם תמונות ממש טובות שלהן. ובכן פה נכנסת הטכניקה של הסטוריטלינג לפעולה כדי להבדיל את הקונדיטוריה שאנחנו מפרסמים נוסיף לה סיפור מעניין.
אחד העקרונות בסיפור שנכתוב הוא שכדאי מאוד לבסס את הסיפור על מקרה אמיתי או על הסיפור מאחורי האנשים שפתחו את העסק. מומחה בכתיבת סטוריטלינג לוקח את הסיפור והופך אותו למעניין יותר, בדיוק כמו המצבים שאנו נתקלים בחיים שאנחנו הרבה פעמים לא מצליחים לבטא את עצמנו בצורה הטובה ביותר, ומצד שני מגיע אדם שאומר את אותם הדברים רק בדרך שונה שמגיע הרבה יותר אל האנשים מסביב.
כך גם במקרה של סטוריטלינג שיווקי ניתן להציג את הסיפור שלכם באופן כזה שיבליט אתכם ביחס למתחרים שלכם סיפור אשר מוצג בצורה שיווקית טובה בדרך כלל יגרום לאפקט על הלקוח בעיקר אם מדובר בקונדיטוריה שגם תצרף תמונה של עוגה וסיפור מעניין עליה או על מי שהקים את העסק.
שילוב בין סטוריטלינג לתמונה הופך להיות יותר מוחשי בעיני הלקוח ובצורה זו הוא ימשך הרבה יותר לתוכן המצורף, נכון שנהוג לומר שתמונה אחת שווה לאלף מילים, אך כיום אנחנו מוצפים במידע ותמונות מכל עבר כך שהתחרות הפכה להיות גדולה ומאוד מורכבת.
כאשר אנו עוסקים בטכניקות סטוריטלינג חשוב להבין כמה מקום יש ליצירתיות ומקוריות של הסיפור והדרך בה הוא מוצג, עליכם לצאת מהקופסא ולשווק את העסק בצורה מקורית שתצליח לבלוט אל מול המתחרים. בנושא של היצירתיות חשוב לשים דגש אחד מהעקרונות של סטוריטלינג מוצלח זהו סיפור הבנוי עם התחלה אמצע וסוף לכל אורך הדרך הוא צריך למשוך את הלקוחות לעניין אותם וכמובן לגרום להם לפעולה כלשהי כמו למשל קנייה של מוצר, או פנייה לקבלת שירות מסויים שאתם מציעים וכו.
לסיכום:
התחום של סטוריטלינג הפך לפופולרי ומבוקש מאוד בעיקר בשנים האחרונות, בכלל עולם השיווק כל הזמן עובר שינויים ותהפוכות אשר גורמות לנו לשווק את עצמנו את את העסק שלנו בכל מיני דרכים שונות ומגוונות.
כיום חברות וארגונים נעזרות בכל מיני שיטות לשיווק כאשר סטוריטלינג הפך להיות דרך מאוד מקובלת כך שגם נוצרה תחרות בשל הביקוש וכמובן שכיום יש גם שפע בהיצע.
ישנן המון טכניקות של שיווק בעזרת סטוריטלינג אך הדבר העומד מעל כל העקרונות זוהי היצירתיות של הצגת הסיפור, לכל אחת ואחד מאיתנו יש סיפור מעניין גם לאלה שחיו חיים משעממים הכל תלוי באיך מציגים את הסיפור בעלי מקצוע המתמחים בתחום ידעו איך להפוך כל סיפור אפילו אם הוא משעמם לאטרקטיבי וכזה שמושך תשומת לב.
אז אנחנו יכולים להמשיך ולעסוק בטכניקות, עקרונות ודוגמאות מעולם הסטוריטלינג אך בשורה התחתונה כמו ספר טוב שאנחנו קונים חשוב להיות יצירתיים לדעת איך לצאת מהקופסא וכמובן לשמור על מקוריות.